بلاکچین لایه ۱ چیست؟ آشنایی با مفهوم لایه یک و ویژگی‌های آن

در این مطلب قصد داریم یکی از دو لایه شبکه بلاکچین را مورد تحلیل و بررسی قرار دهیم وخدمت شما عزیزان بگوییم که در این لایه چه اتفاقاتی رخ خواهد داد، پس برای پی بردن به این موضوع تا انتهای این مطلب با ما همراه باشید.
به صورت اصطلاحات لایه 1 و لایه 2 به ما کمک خواهد کرد تا بتوانیم ساختار بلاکچین، پروژه‌ها و نیز ابزار توسعه را بهتر از قبل درک کنیم. با کسب آگاهی و اطلاعات لازم از نحوه کار این لایه‌ها قادر خواهیم بود شبکه‌ها و پارچین‌ها را بهتر از قبل درک کنیم. حال در این مطلب قصد داریم لایه شمار یک را مورد تحلیل و بررسی قرار دهیم و با ارائه برخی از مثال‌ها خصوصیات این لایه را برای شما عزیزان شرح دهیم.

بلاکچین لایه یک چیست؟

لایه شمار یک، دارای یک نام دیگر نیز می‌باشد که به آن در اصطلاح لایه پایه بلاکچین گفته می‌شود. لایه بلاکچین در حقیقت به معنی لایه اصلی یک شبکه می‌باشد که به عنوان مثال می‌توان از شبکه ارزهای دیجیتالی به مانند بین کوین و سولانو، شبکه‌های لایه پایه گفت.از آن منظر که این بلاکچین‌ها شبکه اصلی اکوسیستم خود را تشکیل می‌دهند، به آنان لایه شمار یک گفته می‌شود. در مقاله این لایه ما آف چین‌ها را داریم که به نام لیه دوم معروف هستند و بر روی لایه پایه ایجاد خواهند شد. به بیان ساده، زمانی به یک لایه، لایه پایه یا همان لایه یک خواهیم گفت که تراکنش‌ها را در بلاکچین خود به ثبت برساند. این نوع از شبکه‌ها دارای توکن بومی و اختصاصی خود می‌باشند و از بسیاری از این شبکه‌ها برای پرداخت استفاده خواهد شد، به مانند شکبه ارز دیجیتال اتریوم.

بلاکچین

مقیاس پذیری لایه پایه

یکی از مشکلات اساسی که در این لایه شاهدش هستیم این است که این لایه، دارای یک مقیاس پذیری نسبتا ضعیف می‌باشد. در شبکه ارزهای دیجیتالی به مانند بیت کوین و اتریوم و سایر ارزهای دیجیتال بزرگ به دلیل این که تقاضا برای خرید آنان بالا است، پردازش تراکنش در آنان به مراتب دشوارتر خواهد بود. البته جا دارد به این مسئله نیز اشاره کنم که در شبکه بیت کوین به این دلیل که از الگوریتم گواه اثبات کار استفاده می‌کند از قدرت محاسباتی بالایی برخورد دار است. مکانیسمی که این شبکه از آن استفاده می‌کند سبب خواهد شد که امنیت و غیر متمرکز بودن شبکه حفظ شود. ولی در زمان‌هایی که ازدحام شبکه بالا برود سرعت این الگوریتم نیز به میزان زیادی کاهش خواهد یافت. پس با توجه به این مسئله در این مواقع سرعت تایید شدن تراکنش‌ها به مراتب کمتر خواهد شد و از طرفی نیز کارمزد تراکنش‌ها به شدت افزایش خواهد یافت، دلیل این افزایش نیز این می‌باشد که معامله گران بازار ارزهای دیجیتال در این زمان برای این که بتوانند معامله خود را زودتر به ثبت برسانند میزان کارمزد پرداختی را بالاتر از حد معمول در نظر خواهند گرفت و به دلیل همین رقابت برای ثبت تراکنش میزان کارمزد به شدت بالا خواهد رفت.

توسعه دهندگان و گسترش دهندگان رمز ارز بیت کوین سال‌هاست که بر روی مقیاس پذیری این شبکه کار می‌کنند، ولی با تمام این تلاش‌ها باز هم می‌بینیم که هنوز هم این مشکل برای این رمز ارز رفع نشده است. در حال حاضر راه کارهایی برای این مسئله ارائه شده است که به برخی از آنان در ادامه این مطلب اشاره خواهیم کرد.
1. افزایش سایز بلاک‌ها از جمله راه کارهایی است که به واسطه آن می‌توان مقیاس پذیری یک شبکه لایه یک را به مراتب بیشتر از قبل کرد.
2. یکی دیگر از کارهایی که می‌توان برای افزایش مقیاس پذیری شبکه انجام داد این است که در یک شبکه الگوریتم گواه اثبات سهام را جایگزین الگوریتم گواه اثبات کار کنیم. با این کار می‌توان مقیاس پذیری یک شبکه را تا حد زیادی بالا برد.
برای ارتقا دادن یک شبکه لایه یک باید کارهای زیادی انجام داد و به تغییرات زیادی نیاز خواهد بود. در بسیاری از موارد، کاربران یک شبکه موفق به این نخواهند شد که در شبکه تغییراتی را اعمال کنند و این موضوع سبب خواهد شد تا کامیونیتی یک شبکه به کلی از هم بپاشد. و در پایان این عمل سبب خواهد شد که یک هاردفورک برای حل مشکل ایجاد شود. همان اتفاقی که در مورد بیت کوین شاهدش بودیم که هاردفورک بیت کوین کش برای آن ایجاد شد.

سگویت

یکی از راه کارهایی که می‌توان به واسطه آن مقیاس پذیری شبکه لایه یک را بهبود بخشید این است که از سگویت در شبکه بیت کوین خود استفاده کنیم. این راه کار قادر خواهد بود تا حد زیادی بلاک‌ها را سازماندهی کند. به واسطه این کار توان شبکه بیت کوین به میزان زیادی افزایش خواهد یافت. روش سگویت به این شکل است که امضاهای دیجیتال را از تراکنش حذف خواهد کرد و فضای بلاک‌ها را به مراتب بیشتر خواهد کرد، علاوه بر این مسئله این کار به امنیت شبکه نیز لطمه‌ای را وارد نخواهد کرد. پس با توجه به این مسئله می‌توان این راه کار را یکی از کاربردی ترین روش‌ها برای افزیش سایز بلاک‌ها در نظر گرفت و از آن برای مقیاس پذیری بیشتر بهره برد.

شاردینگ لایه یک چیست؟

شاردینگ یکی دیگر از روش‌هایی می‌باشد که شبکه‌های لایه یک به واسطه بهره بردن از آن قادر خواهند بود توان عملیاتی شبکه خود را بالاتر ببرند. شاردینگ به نوعی سبب خواهد شد که بلاک‌ها دسته بندی شوند و با دادن نظم به آنان در دفتر توزیع کل سبب خواهد شد سرعت تراکنش‌ها به مراتب بیشتر از قبل شود. نحوه عملکرد این روش به صورت کلی به این شکل است که با فعالیت خود در شبکه سبب خواهد شد که شبکه و نودهای داخل آن به شاردهای متفاوت و گوناگون تبدیل شوند. در این اکوسیستم هر شارد بخشی از فعالیت شبکه ر ابر عهده خواهد داشت و در حقیقت در این روش تراکنش‌ها، نوده و بلاک‌های جداگانه به حساب خواهد آمد. به واسطه بهره بردن از این روش دیگر نیازی نخواهد بود که نود شبکه به صورت کاملا بلاکچین را کپی کند. به جای آن، هر گره پایان کار خود را به زنجیره اصلی متصل خواهد کرد و مشخصات مهم را در آن اعلام خواهد کرد.

مقایسه بلاکچین لایه یک و لایه دو

اگر کمی منطقی به شبکه‌های لایه یک نگاه کنید به این نتیجه خواهید رسید که تمامی مشکلات را نمی‌توان در این لایه بهواسطه تغییرات حل کرد. به سبب محدودیت‌های موجود در فناوری بلاکچین، بسیاری از تغییرات را نمی‌توان در لایه یک یا همان لایه پایه اعمال کرد و به نوعی می‌توان گفت که این کار غیرممکن خواهد بود. به عنوان یک نمونه می‌توان شبکه ارز دیجیتال اتریوم را مثال زد که سالیان سال است که در صدد این است که الگوریتم خود را از گواه اثبات کار به الگوریتم گواه اثبات سهام تغییر دهد، ولی تا به امروز بارها دیده‌ایم که این شبکه بارها این به روز رسانی را به تعویق انداخته است.

به سبب بودن برخی از مسائل به مانند مقیاس پذیری، حال به این مسئله پی برده‌ایم که برخی از تغییرات را نمی‌توان درشبکه لایه پایه اعمال کرد. اگر کمی منطقی به قضیه نگاه کنیم می‌بینیم که یک شبکه لایه یک به مانند بیت کوین هیچگاه قادر نخواهد بود یک بازی که بتوان در آن کسب درآمد کرد را در شبکه خود ایجاد نماید، دلیل این سخن نیز این است که مدت زمان تراکنش در این شبکه نسبت به سایر ارزهای دیجیتال لایه دوم بسیار پایین‌تر می‌باشد. با تمام این اوصاف ممکن است یک بازی بخواهد که امنیت و غیرمتمرکز بودن شبکه خود را به واسطه این شبکه تامین کند، در این صورت بهترین گزینه این است که این شبکه از لایه دوم برای این کار استفاده کند.

شبکه لایتنینگ

راهکارهای لایه دوم همگی بر روی لایه پایه و یا همان لایه دوم تشکیل خواهد شد. پس با توجه به این مسئله می‌توان این گونه گفت که لایه دوم برای نهایی کردن کار خود به لایه پایه وابسته می‌باشد. یک مثال برجسته در این مورد، شبکه لایتنینگ می‌باشد. زمانی که ازدحام در شبکه بیت کوین بالا برود، همان گونه که پیش تر نیز گفتیم تراکنش در این شبکه به میزان زیادی کاهش خواهد یافت. به وسیله این راه کار، افراد قادر خواهند بود با بیت کوین‌های خود پرداخت‌ها را با سرعت بیشتری به ثبت برسانند. البته جا دارد به این مسئله نیز اشاره کنم که این تراکنش‌ها در خارج از شبکه صلی صورت خواهند گرفت و موجودی نهایی فقط به زنجیره اصلی منتقل خواهد شد. پس با توجه به این مسئله شبکه قادر خواهد بود به واسطه این راه کار سرعت شبکه خود را به میزان قابل توجهی افزایش دهد.

نمونه‌هایی از بلاکچین لایه پایه

حال که تا به اینجای کار با مفهمو این لایه اشنا شدید، لازم است که به برخی از شبکه‌های این لایه نیز اشاره کنیم. انواع بسیار متعددی در این لایه وجود داد که هر یک از آنان کاربرد و خصوصیت مختص به خود را خواهد داشت. شبکه‌های لایه یک تناه به شبکه‌های بزرگی به مانند بیت کوین و اتریوم محدود نمی‌شود و هر شبکه کاربردهای مختلفی برای حفظ غیرمتمرکز بودن شبکه، امنیت و مقیاس پذیری بلاک دارد. در ادامه به برخی از آنان اشاره خواهیم کرد. در ادامه با ما همراه باشید.

1. الروند

الروند یکی از شبکه‌های لایه یک به حساب می‌رود که در سال 2018 کار خود را آغاز کرده است و برای بهبود عملکرد و همچنین مقیاس پذیری شبکه خود از راه کار شاردینگ بهره خواهد برد. این شبکه قادر خواهد بود در هر ثانیه 100 هزار تراکنش را به ثبت برساند. این شبکه علاوه بر سرعت بالایی که دارد دارای دو ویژگی دیگر نیز می‌باشد که عبارتند از الگوریتم گواه اثبات سهامی که این شبکه از آن استفاده خواهد کرد و شاردینگ تطبیقی که دارد.


بلاکچین لایه 1

شاید برای برخی از شما عزیزان این سوال پیش آید که شاردینگ تطبیقی به چه معناست؟ در پاسخ به این سوال باید بگوییم که شاردینگ تطبیقی در واقع یعنی افزایش و کاهش تعداد کاربران در یک شبکه. کل ساختار این شبکه به واسطه به کار بردن این روش به شاردهای گوناگون تقسیم بندی خواهند شد. تایید کنندگان شبکه نیز در میان این شاردها جا به جا خواهند شد و این سبب خواهد شد که احتمال حملات به این شبکه به میزان زیادی کاهش یابد. علاوه بر مواردی که به آنان پرداختیم این شبکه یعنی الروند دارای یک توکن بومی با نام اختصاری EGLD می‌باشد که به واسطه آن کارمزد تراکنش‌ها، پاداش‌ها و... پرداخت خواهد شد.

2. هارمونی

هارمونی یکی دیگر از شبکه‌های بلاکچینی می‌باشد که در لایه پایه قرار دارد و در سیستم خود از الگوریتم گواه اثبات سهام موثر استفاده خواهد کرد. علاوه بر این مسئله در این شبکه نیز از راهکار شاردینگ استفاده خواهد شد. شبکه صلی این شبکه در حال حاضر دارای 4 شاردینگ می‌باشد که هر یک از آنان به صورت کاملا جداگانه بلاک‌های جدید را ساخته و تایید خواهند کرد. هر شارد در این شبکه قادر خواهد بود سرعت تراکنش را در این شبکه به میزان زیادی افزایش دهد اما این سرعت به یک میزان خاص نخواهد بود و این به ما نشان می‌دهد که بلاک‌ها قادر خواهند بود دارای سرعت‌های مختلف باشند.

این شبکه برای این که بتواند کاربران و توسعه دهندگان بیشتری را جذب کند، از نوعی استراتژی به نام میان زنجیره‌ای بهره خواهد گرفت. کاربران این شبکه قادر خواهند بود از طریق پل اترباطی بدون نیاز به اعتماد در شبکه برجسته و معروف بیت کوین و همچنین اتریوم، توکن‌های بومی خود را بدون هیچ خطری با دیگر اعضای این شبکه مبادله کنند.
از آن منظر که آینده سیستم مالی غیرمتمرکز به فناوری مولتی چین وابسته است، پل‌های ارتباطی هارمونی کاربران زیادی را قادر خواهند بود به خود جذب کنند. رمز ارز بومی این شبکه با نام اختصاری ONE نیز برای پرداخت کارمزد تراکنش‌ها مورد استفاده قرار خواهد گرفت. علاوه بر این مورد یکی از ویژگی‌های جالب این توکن این است که به واسطه استیکینگ کردن آن افراد قادر خواهند بود میزان مشخصی از پاداش را دربافت کنند.

3. سلو

سلو یکی دیگر از شبکه‌هایی است که در شبکه لایه یک می‌باشد. این شبکه در سال 2017 میلادی کار خود را آغاز کرده است. این شبکه در حال حاضر نسبت به گذشته خود بسیار تغییر کرده است، از جمله تغییرات قابل توجه در این شبکه می‌توان به اجرای الگوریتم گواه اثبات سهام در این شبکه اشاره کرد. در این شبکه افراد قادر خواهند بود از شماره همراه خود و یا ایمیل خود به عنوان کلید عمومی استفاده کنند. این شبکه بلاک چینی به واسطه سیستم‌های استاندارد نیز به راحتی قابلیت اجرا را دارد و زیاد پیچیده نیست. کوین اصلی در این شبکه، یک رمز ارز استاندارد و بومی به نام CELO می‌باشد که از آن برای تراکنش و امنیت استفاده خواهد شد. این شبکه علاوه بر این توکن بومی دارای استیبل‌ کوین نیز می‌باشد. البته جا دارد به این مسئله نیز اشاره کنم که این استیبل کوین‌ها را کاربران این رمز ارز ایجاد کرده‌اند و شما برای پرداخت‌های خود قادر خواهید بود از آنان استفاده کنید.

4. کاوا

کاوا یکی دیگر از شبکه‌های بلاک چینی لایه اول می‌باشد که سرعت و قابیلت همکاری با کازماس با پشتیبانی از رمز ارز شبکه اتریوم ترکیب کرده است. این شبکه در حال حاضر از الگوریتم گواه اثبات سهام تندرمیت در سیستم خود بهره خواهد برد که سبب خواهد شد مقیاس پذیری این شبکه به میزان قابل تجهی افزایش پیدا کند. بلاکچین این شبکه دارای یک توکن بومی و کاربردی می‌باشد که به آن KAVA گفته خواهد شد و افراد قادر خواهند بود از این کوین برای پداخت‌های خود استفاده کنند. علاوه بر این مسئله افراد در این شبکه قادر خواهند بود با ذخیره کردن این توکن و سرمایه گذاری بر روی آن، سهمی در صدور توکن‌های این شبکه داشته باشند. البته جا دارد به این مسئله نیز اشاره کنم که افراد به واسطه توکن‌هایی ذخیره شده خود قادر خواهند بود در رای گیری‌های این شبکه نیز شرکت کنند.

جمع بندی

در این مقاله سعی کردیم لایه پایه شبکه بلاکچین را برای شما عزیزان شرح دهیم و برخی از انواع این لایه را برای شما عزیزان شرح دهیم.همان گونه که در این مطلب نیز اشاره کردیم در لایه یک یا همان لایه پایه شاهد شبکه‌های بزرگی به مانند بیت کوین و اتریوم خواهیم بود که قادر خواهند بود تراکنش‌های خود را بر روی شبکه خود به ثبت برسانند. علاوه بر این به این مسئله نیز اشاره کردیم که لایه‌های دوم برای این که بتوانند کار خود را در حوزه بلاکچین آغاز کنند به لایه‌های شماره یک وابسته خواهند بود و بدون کمک آنان قادر به آغاز کار خود نمی‌باشند.

ولی در پایان جا دارد به این مسئله نیز اشاره کنم که با توجه به خصوصیات و ویژگی‌های خوبی که لایه اول دارد به سبب محدودیت‌های این فناوری، نمی‌توان بر روی این شبکه تغییرات زیادی را اعمال کرد. یکی از نمونه‌های بازر برای تایید این سخن رمز ارز اتریوم است که سالیان سال است که قصد دارد پروژه اتریوم2 خود را آغاز کند ولی تا به امروز آن را به تعویق انداخته است. پس با توجه به این مسائل می‌توان به این پی برد که برای برخی از کارها به مانند ایجاد بازی‌هایی برای کسب درآمد به کمک لایه دوم نیاز است.

مرجع: cryptonews

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد