احساسات مشتریان در تریدینگ چیست و چگونه می‌توان از آن استفاده کرد؟


حتماً گمان می کنید که تنها عوامل تکنیکال و فنی می‌توانند بر روی بازارهای اقتصادی و به خصوص بازار ارز دیجیتال اثر گذار باشند. اگر چنین فکری می‌کنید باید به شما بگوییم که سخت در اشتباه هستید؛ زیرا عوامل بسیار زیاد دیگری بر روی بازارهای اقتصادی اثر گذار هستند که یکی از مهم‌ترین این عوامل احساسات مشتریان در تریدینگ است که باید یک تریدر از آن‌ها استفاده کند. در واقع می‌توان گفت که احساسات مشتریان در بازار یک اندیکاتور است که می‌تواند نسبت خریداران و فروشندگان در بازار ارزهای دیجیتال را به خوبی نشان دهد. به طور کلی می‌توان گفت که احساسات حاکم بر بازار عوامل مختلفی را در نظر می‌گیرد. در هنگام ترید کردن و کارشناسی کردن باید عمق احساسات و رفتار مشتریان را بسنجید تا بتوانید شاخص‌ها را شناسایی کنید و تحلیل‌های خوبی از آن‌ها داشته باشید. ما در این مقاله به بررسی احساسات مشتریان در تریدینگ می‌پردازیم و سعی می‌کنیم تا در این رابطه اطلاعات بیشتری در اختیار شما قرار دهیم تا بتوانید به خوبی آن‌ها را تحلیل کنید. پس در ادامه مطلب با ما همراه باشید.

تریدینگ چیست و چه کاربردی دارد؟

تریدینگ

قبل از این که بخواهیم به احساسات مشتریان در تریدینگ اشاره کنیم بهتر است تا شما را با مفهوم تریدینگ آشنا کنیم تا با آن بیشتر آشنا شوید.
ترید در واقع به معنای معامله و مبادله است. افرادی که در بازار ارز دیجیتال و دیگر بازارهای اقتصادی فعالیت دارند به دو صورت در این بازارها سرمایه گذاری می‌کنند. برخی از آن‌ها به سرمایه گذاری‌های بلند مدت روی می‌آورند و برخی دیگر از آن‌ها به سرمایه گذاری‌های کوتاه مدت و لحظه‌ای روی می‌آورند.
در این بین تریدرها معمولاً سرمایه‌های زیاد و هنگفتی ندارند و از معامله‌های لحظه‌ای و کوتاه مدت سود می‌کنند. در واقع تریدرها قصد دارند تا با کمترین زمان بیشترین سود را به جیب بزنند و بسیاری از آن‌ها در این راه هم موفق می‌شوند. در واقع می‌توان گفت که کاربرد تریدینگ در معاملات لحظه‌ای خود را نشان می‌دهد.

منظور از احساسات مشتریان در تریدینگ چیست؟

حال که با منظور تریدینگ و تریدر آشنا شده‌اید بهتر است تا شما را با مفهوم احساسات مشتریان در بازارهای اقتصادی هم آشنا کنیم. در واقع احساسات مشتریان نشان می‌دهد که آن‌ها در مورد بازار چگونه فکر خواهند کرد، زیرا فکر کردن مشتریان در رابطه با بازار اهمیت بسیار زیادی دارد.

فکر مشتریان در مورد یک بازار باعث خواهد شد که آن‌ها به بازار ورود کنند و یا از آن خارج شوند. اگر یک تریدر بتواند فکر مشتری‌ها را به خوبی بخواند می‌تواند تا بیش از هشتاد درصد هم موفق شود زیرا تعیین ارزش بازار با استفاده از احساسات مشتری‌ها و مردم تعیین می‌شود.
برای مثال فرض کنید که یک ارز دیجیتال وجود دارد که بسیاری از مشتریان در مورد آن احساس خوبی دارند و دوست دارند که در آینده به آن ورود کنند. اگر تریدر این احساسات را بداند به طور قطع می‌تواند موفقیت‌های زیادی به دست بیاورد و با ورود به آن رمزارز می‌تواند سود بسیار خوبی را به دست بیاورد.
اهمیت احساسات و رفتار مشتری‌ها زمانی مشخص خواهد شد و بیشتر بولد می‌شود که یک تریدر برای به دست آوردن سود بیشتر باید به خوبی پوزیشن گیری کند و بتواند از آن استفاده کند. زمانی که تریدر بداند که مشتری‌ها چه زمانی پوزیشن را باز می‌کنند، می‌تواند از آن استفاده کند و به سود کلانی هم در یک مقطع زمانی کوتاه برسد.

تحلیل احساسات مشتریان در تریدینگ

تا به این جای کار فهمیدیم که باید احساسات مشتری‌ها را بدانیم زیرا بیش از هشتاد درصد بازار به رفتار آن‌ها وابسته است. حال برای این که بدانیم چگونه باید از این رفتار استفاده کنیم، باید بتوانیم رفتار آن‌ها را به خوبی تحلیل کنیم و بتوانیم از آن سودآوری خوبی به دست بیاوریم.

یک تریدر موفق باید بتواند از تمامی الگوهای تحلیلی استفاده کند تا بتواند راه درست را انتخاب کند. الگوها در واقع در بسیاری از بازارها و به خصوص بازار ارز دیجیتال وجود دارند به همین دلیل باید این الگوها را بشناسید تا بتوانید زنان ورود و خروج خود را تعیین کنید و به این ترتیب می‌توان سود و ضرر خود را به خوبی مدیریت کرد.
البته باید بدانید که استفاده از این الگوها نمی‌تواند به صورت تضمینی احساسات و رفتار مشتری‌ها را به ما نشان دهد. زیرا بسیاری از تریدرها ناشناخته هستند و ما نمی‌دانیم که چه موقع به بازار ورود خواهند کرد و چه موقع از بازار خروج می‌کنند.
به همین دلیل است که باید سال‌ها در این حوزه تجربه کسب کنید تا بتوانید به خوبی رفتار سرمایه گذاران و تریدرهای مختلف را پیش بینی کنید و بتوانید با استفاده از این رفتارها، خود را به سود برسانید. متأسفانه امروزه بسیاری از تریدرهای مختلف در بازار شکست می‌خورند زیرا نمی‌توانند رفتار بانک‌ها و صرافی‌  ارز دیجیتال را به خوبی پیش بینی کنند.
تمامی این موارد هم از چارت‌ها استفاده می‌کنند و این موضوع می‌توانند این الگوها را به هم بریزد. بنابراین باید هوشمندانه عمل کنید و سال‌ها در این بازارها کسب تجربه کنید تا بدانید که تریدرها چه زمانی ورود و چه زمانی خروج خواهند کرد.  عوامل زیادی بر روی تحلیل و رفتار مشتریان اثر گذار هستند که یکی از مهم‌ترین آن‌ها نهنگ‌ها هستند. نهنگ‌ها در واقع، افراد، نهادها و سازمان‌هایی هستند که سرمایه‌های بسیار بزرگی دارند و می‌توانند هر زمانی که اراده کنند روند بخشی از بازار را به سرعت تغییر دهند.
یکی از مهم‌ترین دلایلی که باعث می‌شود تریدرها حتی از روی چارت‌ها و الگوهای رفتاری و معاملاتی هم شکست بخورند، رفتار نهنگ‌ها می‌باشد. به همین دلیل در هنگام تحلیل احساسات و رفتارها این موضوع هم در نظر گرفته شود تا غافل گیر نشوید. یک تریدر موفق زمانی مسی تواند به خوبی بازار ارز دیجیتال را تریدینگ کند و به خوبی سود ببرد که بتواند تمامی الگوها را با رفتار نهنگ‌ها مطابقت دهد و تمامی جوانب را بسنجد. البته باید بدانید در بازاری که نهنگ‌ها وجود دارند می‌توان با استفاده از راه کارهای زیادی، جلوی ضرر خود را بگیرید. یکی از این راه‌ها استفاده از امواج الیوت می‌باشد.
امواج الیوت یک نظریه از شخصی به نام الیوت است که پیش بینی‌های بسیار دقیقی از بازار را بر اساس خصوصیات قابل اعتماد و به دست آمده در الگوهای بازار، بیان می‌کند. البته باید بدانید که این نظریه جوانب بسیار بیشتری دارد که اگر آن‌ها را فرا بگیرید می‌توانید به خوبی رفتارها را پیش بینی کنید و از ضررهای احتمالی جلوگیری به عمل آورید.

شاخص‌های مؤثر در احساسات مشتریان و تأثیر آن در تریدینگ

احساسات مشتریان و تریدینگ

شاخص‌های زیادی وجود دارند که می‌توان با استفاده از آن‌ها از احساسات مشتریان نهایت استفاده را برد و در حوزه ارزهای دیجیتال موفق‌تر عمل کرد. به عبارت دیگر این شاخص‌ها تأثیر زیادی در تریدینگ خواهند داشت. در زیر به نمونه‌هایی از این شاخص‌ها اشاره خواهیم کرد تا شما عزیزان را با آن‌ها بیشتر آشنا کنیم:

·       یک شاخص در بازار سهام وجود دارد که از آن با نام ترس و طمع، نام برده می‌شود. در واقع این شاخص به عنوان یکی از مهم‌ترین عوامل مؤثر در بازار سهام شناخته شده است و حال این عامل در بازار ارز دیجیتال نیز وجود دارد. این شاخص در واقع احساسات و رفتار مشتری‌ها را به خوبی نشان خواهد داد.
زمانی که نوسانات در بازار ارزهای دیجیتال بالا باشد معمولاً مشتری‌ها احساس ترس خواهند کرد و از ورود به بازار خودداری می‌کنند. بر عکس آن هم صادق است، زمانی که نوسانات در بازار کم باشد معمولاً حجم معاملات بیشتر می‌شود زیرا مشتری‌ها و سرمایه گذاران طمع می‌کنند و می‌خواهند با حرص ورزی سودهای قابل توجهی را به دست بیاورند.
کارشناسان همواره تاکید می‌کنند، زمانی که مشتری‌ها احساس ترس مکس کنند شما باید حریص باشید تا بتوانید از ترس آن‌ها نهایت استفاده را داشته باشید. همین طور آن‌ها تاکید دارند، زمانی که مشتری‌ها در بازار و به خصوص بازار ارز دیجیتال طمع می‌ورزند شما باید احتیاط کنید تا در دام این رفتارها و احساسات قرار نگیرید. به صورت کلی ترس و حرص ورزی می‌تواند تأثیرات بسیار زیادی بر روی نوسانات بازار رمزارزها و هر بازار دیگری داشته باشد.
·       یکی دیگر از شاخص‌های مؤثر بر احساسات مشتریان در بازار ارزهای دیجیتال، شاخص گاوی و خرسی می‌باشد، این شاخص هم بر روی تریدینگ اثر زیادی خواهد داشت. این شاخص‌ها با استفاده از رفتارها در شبکه‌های اجتماعی شکل می‌گیرند. این شاخص تمامی رفتارها در شبکه‌های اجتماعی مختلف به مانند توییتر را دنبال می‌کند. شبکه‌های اجتماعی نقش بسیار زیادی در بازارها دارند و به همین دلیل باید به آن‌ها توجه شود.
·       البته شاخص‌های بیشتری وجود دارند که نقش زیادی در احساسات حاکم بر بازار ارز دیجیتال دارند. از جمله این شاخص‌ها می‌توان به شاخص  santiment - lunarcrush اشاره کرد. این شاخص مجموعه‌ای از احساسات را با استفاده از شبکه‌های اجتماعی پیگیری می‌کند.
در یک کلام می‌توان گفت که هم احساسات خود مشتری‌ها در بازار. هم شبکه‌های اجتماعی تأثیر زیادی بر روند بازار خواهند گذاشت. به همین دلیل باید بتوان آن‌ها را به خوبی تحلیل کرد تا بتوان به پیشرفت‌های بسیار خوبی دست پیدا کرد.


همچنین بخوانید:

ارز دیجیتال موبوکس (MOBOX)چیست؟


چرا باید از تحلیل سنتیمنتال استفاده شود؟

به طور کلی در حوزه ارز دیجیتال و دیگر بازارهای سرمایه گذاری تحلیل‌های مختلفی وجود دارد از مهم‌ترین این تحلیل‌ها می‌توان به تحلیل‌های تکنیکال، تحلیل فاندامنتال و تحلیل سنتیمنتال استفاده شود. هر کدام از این موارد در جای خود اهمیت زیادی دارند اما باید به تحلیل سنتیمنتال توجه ویژه‌ای شود.

تحلیل سنتیمنتال همان تجزیه و تحلیل رفتارها و احساست مشتری‌ها کمی باشد که باید در یک بازار مورد بررسی قرار بگیرد تا رفتار آن‌ها به خوبی مشخص شود. حال این تحلیل بسیار مهم است. اما شاید برای شما این سؤال پیش بیاید که چرا این تحلیل بسیار مهم است؟ ما در زیر پاسخ این سول را برای شما بیان می‌کنیم:
1.    با استفاده از این تحلیل‌ها، یک تریدر می‌تواند به خوبی احساسات و رفتار مشتری‌ها بر بازار را کنترل کند و به این ترتیب روند بازار را به خوبی حدس خواهد زد.
2.    احساسات مردم تأثیر بسیار زیادی بر بازار خواهد گذاشت. این عوامل به خصوص بر روی روند کوتاه مدت و میان مدت آن تأثیر گذار خواهند بود به همین دلیل اگر به خوبی تحلیل سنتیمنتال انجام بگیرد می‌توان آینده کوتاه مدت و میان مدت بازار ارز دیجیتال را به خوبی پیش بینی کرد.
3.    با استفاده از این تحلیل، تریدرها می‌توانند به خوبی فرصت‌های مهم و مفید را شناسایی کنند و در موقع لازم از آن‌ها استفاده کنند تا بتوانند با تریدینگ به سودهای قابل توجه و زیادی دست پیدا کنند.
به یاد داشته باشید که تحلیل‌های بنیادی، تکنیکال و سنتیمنتال با هم رابطه‌های تنگاتنگی دارد و تریدری موفق خواهد بود که بتواند از همهٔ آن‌ها استفاده کند و ارتباط آن‌ها با هم را در نظر بگیرد. برای این مورد یک مثال خواهیم زد.
شما ارز دیجیتال ترون را در نظر بگیرید. بسیاری از کارشناسان با استفاده از تحلیل‌ها اعتقاد دارند که نمی‌تواند در آینده رشد خوبی داشته باشد. اما به این منظور نیست که دیگر از چنین ارزهایی نباید استفاده شود. بلکه یک ممکن است تحلیل فنی این موضوع را تأیید کرده باشد اما تحلیل سنتیمنتال و دیگر تحلیل‌ها خبر از سودآوری آن بدهند. به همین دلیل باید از تمامی تحلیل‌ها را در کنار هم استفاده کنیم تا بتوانیم یک تریدینگ موفق داشته باشیم.

روش‌های تحلیل احساسات مشتریان

تریدرها برای این که یک تحلیل بسیار خوب داشته باشند و بتوانند سود چند برابری به دست بیاورند باید با روش‌های تحلیل احساسات در مشتریان بازار ارز دیجیتال آشنا شوند. ما در زیر به برخی از این روش‌ها اشاره خواهیم کرد:

·       یک تریدر موفق باید در ابتدای کار معیا‌رهایی از احساسات و رفتار مشتری‌ها را داشته باشد. مشتری دارای احساسات مثبت و منفی بسیاری است. تریدر موفق باید در زمان‌های مختلف این معیارها را تهیه کند و سپس با مقایسه آن‌ها بتواند به یک جمع‌بندی بسیار خوب برسد. تریدر باید بداند که در یک بازه زمانی، مشتریان و سرمایه گذاران چه رفتارها و احساساتی داشته‌اند و آن‌ها را بر روی تحلیل‌های خود پیاده نماید.
·       یکی دیگر از راه‌هایی که یک تریدر می‌تواند احساسات و رفتار مشتریان را تحلیل کند، جمع آوری داده‌ها از مشتریان مختلف می‌باشد. حالا که می‌دانید چه شاخص‌ها و معیارهایی بر روی احساسات آن‌ها اثر گذار است باید نظر مشتریان را به خوبی مشاهده کنید. شما می‌توانید  از ابزارهای مختلفی که برایتان ذکر کردیم استفاده کنید. به‌عنوان‌مثال می‌توانید از شبکه‌های اجتماعی کمک بگیرید تا بدانید که مشتری‌ها از کدام شاخص‌ها استفاده می‌کنند و نظرات خود را بیان می‌کنند. شما به این ترتیب می‌توانید نظرات تعداد بسیار زیادی از کاربران را ببینید و از آن‌ها برای تحلیل احساسات خود استفاده کنید و یک تریدینگ بسیار موفق داشته باشید.
·       از دیگر روش‌های تحلیلی می‌توان به جمع آوری اطلاعات خام اشاره کرد. زمانی که شما نظرات کاربران و مشتری‌ها را دریافت کردید می‌توانید آن‌ها را بر اساس رویکردهای مختلفی دسته بندی کنید. در تحلیل‌ها از این رویکردها استفاده کنید تا بتوانید به خوبی تریدینگ کنید.
·       شما می‌توانید برای تحلیل احساسات، از دسته‌بندی آن‌ها استفاده کنید. برای این کار می‌توانید آن‌ها را به دسته‌بندی‌های مختلف از جمله احساسات زیاد، احساسات سریع و احساسات واکنش گرا تقسیم بندی کنید و از آن‌ها در تحلیل‌های خود استفاده کنید.
البته تمامی این موارد برای تریدرها معرفی شد تا بتوانند از رفتارها و احساسات مشتری‌ها نهایت استفاده را ببرند. اما باید بدانید که یک تریدر در صورتی موفق خواهد شد که بتواند به خوبی بر احساسات خود غلبه کند. به عنوان نمونه بسیاری از آن‌ها نمی‌توانند در هنگام مواجه با سود و ضرر بر احساسات خود غلبه کنند و به این ترتیب دست به کارهای هیجانی می‌زنند. یک تریدر موفق باید بتواند احساست مختلف، از جمله احساس ترس، حرص و طمع، ریسک پذیری و ... را در خود کنترل کند. یک تریدر اگر نا امید شود به هیچ عنوان نمی‌تواند در کار خود موفق شود به همین دلیل باید بتواند احساسات خود را کنترل کند.

جمع بندی

عوامل بسیار زیادی بر روی بازارهای اقتصادی و به ویژه بازار ارز دیجیتال اثر گذار هستند. یکی از مهم‌ترین عوامل اثر گذار در این بازار، احساسات مشتری‌هایی می‌باشد که در بازار فعالیت دارند. احساسات آن‌ها در واقع همان رفتارهایی است که در مواقع مختلف انجام می‌دهند.

تریدر موفق باید بتواند از این احساسات و رفتارها به درستی استفاده کند تا بتواند در تریدینگ موفق عمل کند. تریدینگ در واقع به همان معامله‌های کوتاه مدت گفته می‌شود که با هدف کسب سود در بازه زمانی کمی انجام می‌پذیرد. الگوهای زیادی وجود دارند که یک تریدر موفق باید از آن‌ها استفاده کند تا بتواند روند بازار را به خوبی تشخیص دهد. نزدیک به هشتاد درصد بازار از احساسات مشتری‌ها تأثیر می‌پذیرد. البته وجود برخی از عوامل به مانند نهنگ‌ها هم می‌تواند این معادلات را به هم بریزد. شاخص‌های زیادی هستند که بر روی احساسات مشتری‌ها در بازار ارز دیجیتال اثر می‌گذارد. از جمله این شاخص‌ها می‌توان به شاخص ترس و طمع و شاخص‌های تأثیرپذیر از شبکه‌های اجتماعی اشاره کرد که یک تریدر باید بتواند از آن‌ها برای پیشرفت استفاده کند.
تحلیل سنتیمنتال یا همان تجزیه و تحلیل احساسات مشتری‌ها بسیار مهم است زیرا می‌توان به خوبی رفتار مشتری‌ها را درک کرد و از این راه به سودهای چند برابری رسید. برای تحلیل باید روش‌های مختلفی را استفاده کرد. در ابتدا باید معیارها و شاخص‌ها را جمع آوری کرد و با دسته بندی آن‌ها بتوان به خوبی از آن‌ها بهره برد و تحلیل‌های لازم را انجام داد.

مرجع:

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد